Jak zamknąć 50 lat historii w pięknym opakowaniu
Gry RPG są z nami od połowy lat 70-tych. Od tego czasu mieliśmy okazję poznać wiele świetnych produkcji, które wytyczały nowe szlaki dla całego gatunku. Z racji długiej historii niemożliwym jest ogranie wszystkich wartych uwagi produkcji. Na szczęście powstała Księga CRPG, która daje możliwość nadrobienia zaległości oraz poznania fantastycznej historii wirtualnych gier fabularnych.

50 lat historii podane w przystępnej formie
Księga CRPG, została wydana dzięki nakładowi Wydawnictwa Gamebook. Ci, którzy mieli już kontakt z książkami wydanymi przez to wydawnictwo, wiedzą, czego można się po nich spodziewać. Otrzymujemy bowiem przepięknie wydany wolumin, o grubości przeszło 700 stron. Każda gra jest należycie opisana i dodatkowo przedstawiona przy użyciu wysokiej jakości grafik. Jeśli pamiętacie moją recenzję Almanachu, to zwróciłem tam uwagę na fakt, że okładka tamtej książki bardzo łatwo łapała wszelkiego rodzaju defekty. Przy okazji omawianej dzisiaj pozycji taki problem już nie występuje, co sprawia, że podczas lektury nie musimy przejmować się jakimikolwiek potencjalnymi uszkodzeniami.

Tym co jest najważniejsze przy Księdze CRPG jest oczywiście jej treść. Z kronikarskiego obowiązku warto zaznaczyć, że pierwotnie cały projekt był oddolną inicjatywą, która była pomysłem jednego człowieka – Felipe Pepe (Brazylijczyk, który na co dzień mieszka w Japonii). Miał on wizję, żeby stworzyć książkę, która będzie pozwalała na przybliżenie nowym graczom historii całego gatunku gier cRPG. Pomysł rozrósł się do niebagatelnych liczb – 167 wolontariuszy z całego świata, 9 lat pracy oraz 450 gier zawartych w samej książce.
Projekt stworzony przez pasjonatów dla pasjonatów
Podczas lektury z każdej strony czuć miłość autorów do gier. Możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które podczas grania mogły nam umknąć. Warto dodać, że wiele gier z lat 80-tych oraz wczesnych 90-tych posiadają adnotacje, do fanowskich projektów bądź modyfikacji, które umożliwiają zabawę na współczesnych sprzętach. Oczywiście poza historiami opisanymi przez autorów, przy niektórych produkcjach trafiają się dodatkowo wypowiedzi oryginalnych twórców na temat swoich dzieł.

Warto nadmienić, że autorzy podczas wyboru gier kierowali się zachowaniem różnorodności. Dzięki temu mamy takie ponadczasowe klasyki jak Ultima, The Elder Scrolls czy Final Fantasy oraz mniej popularne gry, które pomimo innowacji znikały z radarów wielu graczy. W wyniku tego możemy odkryć perełki, których normalnie nie mielibyśmy okazji poznać na własną rękę. Ramy czasowe, na których opiera się książka to przedział 1975 – 2019. Warto mieć to na uwadze, jeśli liczycie na obecność nowszych gier takich jak Baldur’s Gate 3 czy Methapor ReFantazio.
Uważam, że Księga CRPG, to przykład książki, która idealnie łączy ze sobą dwa światy: pozycję, która zawiera ogromną ilość treści do czytania oraz album z pięknymi grafikami. Dzięki temu książkę możecie traktować jako coś, co będziecie czytać od deski do deski bądź album, który pozwoli wam na podziwianie wielu różnorodnych produkcji. Dodatkowo, książka idealnie sprawdzi się jako wprowadzenie dla nowych graczy, którzy dopiero wchodzą w fantastyczny świat gier RPG.

Za każdym razem, kiedy mam możliwość czytania książek wydanych przez Wydawnictwo Gamebook jestem pełen podziwu jak wysoką jakość gwarantują ich produkty. Są to idealne pozycje nie tylko dla graczy, którzy spędzili wiele godzin przed komputerem bądź konsolą, ale też dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z tym hobby. Sam będę na pewno jeszcze wracać do Księgi CRPG, a wam polecam ją czym prędzej dodać do swojej biblioteczki gracza.
Książkę do recenzji otrzymałem dzięki uprzejmości Wydawnictwo Gamebook