Recenzja Książki: Almanach Gry Przygodowe Point & Click

Gry Point & Click pomimo lat nadal mają w sobie mnóstwo magii

Przygodówki Point & Click to gatunek, który swój złoty okres przeżywał w latach 80-tych oraz 90-tych. Każdy gracz pamiętający te czasy z łezką w oku wspomina takie produkcje jak Monkey Island, King’s Quest czy Leisure Suit Larry. Oczywiście, jak to zwykle bywa, wszystko co dobre musi się skończyć i obecnie klasyczne przygodówki są jedynie cieniem swojej dawnej chwały. Pora jednak przenieść się w czasie i poznać trochę historię, jaka stoi za tym intrygującym gatunkiem. Czas przyjrzeć się, co oferuje Almanach Gry Przygodowe Point & Click.

Kompendium, które warto posiadać

Almanach Gry Przygodowe Point & Click, to książka wydana nakładem wydawnictwa GameBook. Jak pewnie wielu z was kojarzy, na blogu pojawiły się dwie recenzje książek od tego wydawcy, gdzie w ciepłych słowach wypowiadałem się na temat ich publikacji. Jeśli chodzi o objętość, to omawiana dzisiaj książka jest najgrubszą w dorobku wydawcy. Polski czytelnik otrzymuje bowiem w swoje ręce tytuł, który na przeszło 600 stronach przybliża historię popularnego kiedyś gatunku. Ciekawym dodatkiem dla rodzimego odbiorcy będzie fakt, że obok takich klasyków jak wspomniany wyżej Monkey Island otrzymujemy specjalny rozdział, gdzie możemy przeczytać o tym, jak kształtował się gatunek przygodówek w naszym kraju.

Dzięki takiemu zabiegowi osoby, które miały okazję czytać angielskie wydanie otrzymują dodatkową treść niespotykaną w oryginale. W kwestii zwartości książkę możemy podzielić na dwa znaczące segmenty. Pierwszym z nich są wywiady z twórcami, którzy dołożyli swoją cegiełkę do historii gatunku. Mamy tutaj postaci takie jak Dave Gilbert (seria Blackwell), Tim Schafer (Grim Fandango) czy Ken Williams (King’s Quest). Każdy z nich otrzymuje trochę czasu na opowieść o tym jak powstawały najważniejsze dla gatunku pozycje oraz przybliża nam trochę historię tego, jak kiedyś wyglądało projektowanie gier.

Jak kiedyś wyglądał GameDev w pigułce

Jest to chyba fragment, który uderza najbardziej w dzisiejszych czasach. Obecnie, kiedy studio wydaje grę tylko dobrą, to z dużym prawdopodobieństwem dany produkt nie sprzeda się wystarczająco dobrze, a zespół zamiast możliwości poprawy błędów i stworzenia lepszej kontynuacji otrzymuje wilczy bilet do szukania nowej pracy. Na kartach tej książki często pojawiają się historie, które pokazują, że kiedyś proces twórczy wyglądał inaczej. Dla przykładu historia Monkey Island, gdzie jeden z twórców przyznaje, że gra nie sprzedała się zbyt dobrze, ale dostali od LucasArts zielone światło na sequel. Dzięki temu studio mogło nauczyć się na swoich błędach, a dla graczy seria Monkey Island jest uznawana za ponadczasową klasykę.

Drugim segmentem natomiast są zdjęcia, które przybliżają nam jak wyglądały poszczególne gry, o których możemy przeczytać w wyżej wspominanych wywiadach. Widać, że polski wydawca przyłożył się do tego, żeby wszystkie zdjęcia były w wysokiej rozdzielczości, a całość wydana została na dobrej jakości papierze. Dzięki temu każda fotografia cieszy oko czytelnika. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że zaprezentowane w książce gry, nadal wyglądają zjawiskowo i pomimo 30-40 lat na karku nadal potrafią zainteresować.

Na dodatkową wzmiankę zasługuje rozdział poświęcony polskim grom. Pojawiają się tam wspomnienia o takich klasykach jak Schizm: Prawdziwe Wyzwanie, Sołtys, Skarb Templariuszy czy kultowe przygody Reksia. Tym, co nawet bardziej przyciąga, są historie o tym jak wyglądało kiedyś w Polsce tworzenie gier. Moim zdaniem każdy polski gracz powinien z uwagą przeczytać opisywaną przeze mnie sekcję, ponieważ idealnie pokazuje ona jak ewoluował polski gamedev na przestrzeni lat.

Ciężko jest mi wymienić jakieś rażące wady Almanachu Point & Click. Tak naprawdę jedynym minusem i to głównie wizualnym jest okładka książki. Zbiera ona rysy oraz niedoskonałości bardzo szybko, więc jeśli chcecie, żeby wasze książki były w idealnym stanie, to podczas lektury oraz odkładania książki musicie szczególne uważać.

Jeśli interesujecie się historią gier wideo, a przygodówki point & click są bliskie waszemu sercu, to czym prędzej powinniście zaopatrzyć się w swój egzemplarz. Almanach Gry Przygodowe Point & Click, to pozycja obowiązkowa w biblioteczce każdego gracza, który lubi poszerzać swoje horyzonty.

Książkę do recenzji dostarczyło Wydawnictwo Gamebook

Mateusz Papis
Mateusz Papis

Od 17 lat zagorzały fan popkultury. Swoją przygodę rozpocząłem od automatu z nieśmiertelnym Tekkenem 3, który sprawił, że bijatyki mają specjalne miejsce w moim sercu. Fan gier, Gundamów, Japonii oraz wszystkiego co nosi znamiona kultury popularnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *